Hvorfor skulle mennesker vælge dig?

Du er kvik, du ved hvordan du skal løse problemer, du har den rigtige akademiske uddannelse og du er passioneret.

På LinkedIn er ovenstående præcis den måde de fleste præsenterer sig på, både de, som søger det næste de skal og de andre, der bare sonderer terrænet.

Ovenstående gruppe kan bedst beskrives under paraplyen ’top præstationsgruppen’. Alt, hvad der kan måles på er de blevet målt på og har scoret højt. De har været flittige og forstået at læse de skrevne og uskrevne regler, der hvor de har arbejdet og studeret. På papiret er de meget succesfulde og står stærkt.

Pludselig oplever denne gruppe, at der ikke er bud efter dem. Deres CV’er (som alle ligner hinandens) står snorlige fyldt med solide resultater, der tydeligt fortæller historien om, at de har været dygtige til at komme i mål imens de var inden for i varmen.

En ting er dog at skabe resultater, når du er budt inden for og præsenteret for en opgave. Noget helt andet er det at stå uden for og skulle gøre opmærksom på det du er svaret på og influere de rigtige med netop det budskab, der får dem til at invitere dig inden for i varmen. 

Min erfaring gennem min mangeårig karrierecoaching af erfarne ledere på alle niveauer er, at en udpræget kompetence, som mange mangler er evnen til at dyrke det at være influencer.

Det handler ikke længere om at skabe resultater, som da du var direktør i dit forrige job. Nu handler det om at kunne influere mennesker til at vælge dig til.

Hvis du ikke længere ’bare’ kan gøre det du normalt gør og som du er en af de bedste til, hvad bliver du så nødt til at arbejde med?

Hvad forhindrer dig i at gøre noget andet end du plejer?

Hvis alle siger, at de er passioneret omkring at vækste virksomheder og det samme siger du, hvorfor skal jeg så vælge dig frem for en af de mange andre, som siger det samme? 

Måske er det slet ikke vækst jeg er interesseret i, måske er min udfordring, at jeg ikke kan tiltrække/fastholde gode folk, måske er jeg usikker på, hvordan jeg fremtidssikrer min produktion, eller måske kender jeg ikke godt nok mine kunder og da slet ikke mine fremtidige kunder.

Vend tingene på hovedet og fokusere på de problemer du er passioneret omkring at løse.

I dag talte jeg med en meget erfaren kvinde med + 25 års erfaring inden for sundhedssektoren, med flotte akademiske grader og markante leder resultater. Hun var usikker på, om nogen kunne være interessereret i det hun kunne og som hun præsenterede på LinkedIn.  Og som hun ingen respons fik på. 

Allerede efter mit første spørgsmål til hende faldt tiøren og hun forstod, at grunden til den manglende respons bestod i, at hun stadigvæk agerede, som hun plejede, da hun var ansat og skulle løse en allerede prædefineret opgave.

Undervejs i vores samtale kom hun tættere på det problem hun i sit fremtidige arbejdsliv vil gøre til retningen for alle de projekter hun vælger at investere tid og ressourcer i at skabe bedre løsninger til end de nuværende på markedet.

Hvad er det du ønsker at udfordre inden for dit område fordi mere af det samme ikke længere giver mening?

 

 

 

 

 

Mette Reebirk